Sepetim 0 Toplam: 0,00 TL
Sanat Dünyamız : Sayı 171, Tutuşmuş Dünyamızda Sanatın Yöntemleri, Tem

Sanat Dünyamız : Sayı 171, Tutuşmuş Dünyamızda Sanatın Yöntemleri, Temmuz - Ağustos 2019

Liste Fiyatı : 140,00 TL
97713002740171
13353706
Sanat Dünyamız : Sayı 171, Tutuşmuş Dünyamızda Sanatın Yöntemleri, Temmuz - Ağustos 2019
Sanat Dünyamız : Sayı 171, Tutuşmuş Dünyamızda Sanatın Yöntemleri, Temmuz - Ağustos 2019
140.00
“Sanat Dünyamız”, sanatın doğa ve ekolojiyle ilişkisinin izinde “Sanat Dünyamız”ın Temmuz-Ağustos 2019 sayısında ‘Tutuşmuş Dünyamızda Sanatın Yöntemleri' başlıklı bir dosyayı okurla buluşturuyor. Dosyada sanatın ekoloji ve doğayla kurduğu ilişki, gezegenimizde yaşanan krizlere sanat yoluyla verilen tepkiler ele alınıyor. Böylece 16. İstanbul Bienali, eylül ayında dev bir atık yığınına işaret eden “Yedinci Kıta” başlığıyla kapımızı çalmadan hemen önce okurlarına bir düşünsel hazırlık kapısı aralıyor. Dosyaya ek olarak, bu sayıdan itibaren dergide sanat etkinliklerinin eleştiri ve izlenimlerine yer verilen İz adlı bir bölüm başlıyor. Bu bölümdeki ilk yazı İlhan Ozan imzalı Cevdet Erek'in “chiçiçiçichiciçi” adlı eserinin değerlendirmesi. Dergi sayfalarında yer alan QR kodla dinlenebilecek Cevdet Erek'in açılış performansından bir kaydı da yazıya eşlik ediyor. Ekolojik Sanat: Şimdi Ne Yapacağız? Toronto Üniversitesi Sanat Tarihi Bölümü profesörlerinden Mark Cheetham'ın yazısı ekoloji, sanat ve içinde bulunduğumuz değişime yeniden bakmayı amaçlıyor. Cheetham, “Sanatçıların dünyayı kurtarabileceklerine inanmamız gerekmiyor. ama aynı zamanda, örneğin bir su iyileştirme projesinin küresel çapta tam olarak nasıl bir fark yaratacağını bilmemek, sinizm ve pasiflik için yeteri kadar iyi bir bahane değil,” diye belirtiyor. Hasar Görmüş Bir Gezegende Yaşanabilir Gelecek Tahayyülleri Mimar Yağmur Yıldırım, Donna Haraway ve Rosi Braidotti'nin rehberliğinde, Matadero Madrid'de açılan gezici “Eko-vizyonerler” (Eco-vısıonarıes) projesi bünyesinde yer alan sanat pratiklerini ekofeminist ve insan sonrası pratikler olarak tartıştı. Mikro Anlatıların Artması ve Müşterek Bir Dil İçin İklim değişikliği ve enerji ekonomisti-dansçı Ayşe Ceren Sarı, çevre / sistem bilimci ve sanatçı Serkan Kaptan ile küratör Yasemin Ülgen'in koordinasyonunda iki senedir bağımsız olarak devam eden Kolektif birbuçuk, 16. İstanbul Bienali için, yedi aya yayılan “Sindirim Programı”nı hazırladı. Küratör Mine Kaplangı, hazırladıkları kamusal programla sanat ve ekoloji arasındaki ilişkileri sorgulayacak olan Birbuçuk'la çalışmalarını konuştu.. Sanatın Doğa Yanlısı Olması Sanat Ziyaretçisine Ne Söyler? Süreyyya Evren Deneyim Şapkaları'nın ikinci yazısında sanatın doğa ve krizlerle ilişkisini, absürd kahramanlıklarımızı ve yer açtığımız yeni canlı / cansız varlıkları yazdı. Diğerkâm Bir Yaklaşımla Doğa Tahayyülü Sanat üretiminde doğayla ilişkilenen ve bunu farklı boyutlarla ortaya koyan üç sanatçıyı, Elmas Deniz, Gökçe Erhan ve Necla Rüzgar'ı, Nergis Abıyeva kaleme aldı. Venedik'te Tuhaf (Ekolojik) Zamanlar Küratör Çelenk Bafra, 11 Mayıs'ta başlayan 24 Kasım 2019'a dek sürecek olan Venedik Bienali 58. Uluslararası Sanat Sergisi'ne katılan ülke pavyonlarını ekolojik krizlere verdikleri tepkilerle değerlendirdi ve Venedik'e dair yeni sorular üretti. Sağlık-Hastalık, Yaşam-Ölüm Bağlamında Beden İnsanın, bedenin günümüz sorularıyla geldiği noktada, “sağlık- hastalık düşüncelerinin bugüne has farklarını ve özgüllüklerini anlamaya ve hissetmeye” dair bir sergi olan “etten kemikten” Amerikan Hastanesi Operation Room'da devam ediyor. Boğaziçi Üniversitesi'nde Atatürk Enstitüsü'nde yüksek lisans çalışmaları sürmekte olan Gencay Altay serginin küratörü Kevser Güler'le sergideki yapıtlarla ilişkisi içinde, bedensellik, posthuman, ekoloji, yeryüzünün tahribatı arasında gezinen bir söyleşi gerçekleştirdi. Adım Atma Zamanı Eleştirmen Fırat Arapoğlu Mardin fotoğraflarından Burgazada'ya uzanarak gezegenin tahribatını konu alan yapıtları kapitalizm eleştirisiyle birlikte değerlendirdi. Bir Mantar Bunu Yapabiliyorsa ABD'li antropolog Anna Tsing, Dünyanın Sonundaki Mantar / The Mushroom at the End of the World kitabıyla sanat dünyasında geniş yankı buldu. Bu kitap Eda gecikmez ve Sevil Tunaboylu'nun artsümer'de düzenledikleri “Güneş Yerinde” sergisine de ilham vermişti. İki sanatçı, kitabı ve mantarı merkeze, insan sonrası ve üçüncü doğa kavramları üzerine söyleşi gerçekleştirdiler. Karanın Bittiği Yerde Uras Kızıl, sanatçı Ali Kazma'nın eserlerini son sergisi üzerinden doğa kavramına bakışıyla değerlendirdi. Yeşil Kütüphaneler Çevreyle kurduğumuz ilişkiyi yeniden düzenlerken, doğaya yeni bir bakış açısı getirirken kütüphaneleri nasıl düzenleyeceğimiz de başlı başına bir soru olarak duruyor. Tüm dünyada 1990'lardan bu yana yayılmakta olan yeşil kütüphaneler kavramı bu doğrultuda öne çıkıyor. Yeşil Kütüphaneler'i, dünyadan örneklerini ve kitaplarımızı nasıl sürdürülebilir şekilde geleceğe taşıyabileceğimizi Yücel Manyas, Hacettepe Üniversitesi'nde öğretim üyesi Prof. Dr. Serap Kurbanoğlu ile konuştu. chiçiçiçichiciçi: Sesin Yankısı, Görselin Tınısı Pittsburgh Üniversitesi'nin Sanat ve Mimarlık Tarihi Bölümü'nde doktora öğrenimini sürdüren İlhan Ozan, Cevdet Erek'in chiçiçiçichiciçi adlı 18 kanallı ses yerleştirmesini sanatçının farklı dönemlerinden eserleriyle birlikte değerlendirdi. Bu yazının yer aldığı sayfalardaki QR kodla eserin açılış performansındaki ses kaydı dergi okurlarınca dinlenebiliyor. Yazı aynı zamanda derginin bu sayıda başlattığı eleştiri, izlenim yazılarına yer veren İz bölümünün ilk yazısı. Editörden Nazik Köprüler, Yeni İlişkiler - Fisun Yalçınkaya İnsan, Varoluş Hikâyesi Başladığından Beri, Yuvası Olan Gezegende, Kendini Korumak Ve Türünü Sürdürmek İçin Yeni Çevreler Yaratıyor. Kendi Doğası Da, Bu Çevrelerle İlişkisine Göre Dönüşmeye Devam Ediyor. Bugün Gelinen Noktada Yaralı, Hasar Görmüş, Kimi Yerinde Dumanlar Tüten Dünyamızın Çağrısını, Kendi Türümüzle Diğer Türler Arasında Yeni İlişkıler Yaratma İhtiyacıyla Dinlemeye Muhtacız. Kendimizden Önceki Kuşakların Tohumla, Toprakla İlişkisi, Gelecekte, Gezegenle Aramızdaki Nazik Köprüleri Yeniden Yapılandırmamız İçin Yol Gösterici Oluyor. Bu İtibarla Doğa Da Tekrar Tekrar Yazılan Anlamlarla, Bizimle Yaşıyor. Sanatsal Pratiklerin Bu Meseleyle Bağ Kurmaması Da Mümkün Değil. Bu Sayıda, 16. İstanbul Bienali, Dev Bir Atık Yığınına İşaret Eden Yedinci Kıta Başlığıyla Kapımızı Çalmadan Hemen Önce Bu Konudaki Seslere Kulak Verdik. “Tutuşmuş Dünyamızda Sanatın Yöntemleri” Başlığı Altındaki Dosyamızda, Sanatın İnsan Sonrası Çağı Tartışmalarında Nerede Durduğunu Araştırdık. Bu Sayıda Yer Alan, Mark Cheetham'ın Ekoloji, Sanat Ve Değişime Yönelik Yazısı, Sanatçıların Bu Hareketli Alandaki Duruşlarına Dikkat Çekiyor. Yağmur Yıldırım, “Eko-Vizyonerler” (Eco-Vısıonarıes) Projesindekı Sanat Pratiklerini Ekofeminizm Ve İnsan Sonrası Pratikler Olarak Tartışıyor. Süreyyya Evren, “Sanatın Bize Doğa Yanlısı Bir Fikir Olarak Gelmesi Ve İnsanmerkezciliği Bırakmamıza Dair Bir Öneriyle Yaklaşmasının Anlamı Nedir?” Sorusuyla Yola Çıkıyor. Çelenk Bafra İse 58. Venedik Bienali'ndeki Ülke Pavyonlarından Ekolojiyle Bağ Kuranların İzini Sürüyor. Kolektif Bir Buçuk, “Etten Kemikten” Sergi Serisini Başlatan Küratör Kevser Güler, ‘Yeşil Kütüphaneler' Üzerine Detaylı Bilgiler Paylaşan Serap Kurbanoğlu, Dünyanın Sonundaki Mantar Kitabıyla Sanat Pratikleri Arasında İlişki Kuran Sevil Tunaboylu Ve Eda Gecikmez Bu Sayının Söyleşi Konukları Arasında. Nergis Abıyeva, Uras Kızıl Ve Fırat Arapoğlu İse Farklı Pratiklerin Doğayla İlişkilerini İnceliyor. Dosyaya Ek Olarak Bu Sayıdan İtibaren “İz” Başlığı Altında Farklı Disiplinlerden Sanat Eserlerinin Bıraktığı Etkilere Odaklanacak Eleştiri, Değerlendirme, İzlenim Yazılarından Oluşan Bir Bölüme De Yer Veriyoruz. Bu Kısımdaki İlk Yazı İlhan Ozan'ın, Cevdet Erek'in Chiçiçiçichiciçi Adlı Eserine Dair Yazısı Oldu. Ekolojik Sanat: Şimdi Ne Yapacağız? - Mark Cheetham Toronto Üniversitesi Sanat Tarihi Bölümü Profesörlerinden Mark Cheetham'ın 2013'te Yayımlanan Yazısı Ekoloji, Sanat Ve İçinde Bulunduğumuz Değişime Yeniden Bakmayı Amaçlıyor. “Sanatçıların Dünyayı Kurtarabileceklerine İnanmamız Gerekmiyor. Ama Aynı Zamanda, Örneğin Bir Su İyileştirme Projesinin Küresel Çapta Tam Olarak Nasıl Bir Fark Yaratacağını Bilmemek, Sinizm Ve Pasiflik İçin Yeteri Kadar İyi Bir Bahane Değil.” Sanatçı, Kültür Eleştirmeni Ve Third Text Editörü Rasheed Araeen'in Ekoestetik: 21. Yüzyıl İçin Manifesto?'Yu (Ecoaesthetics: A Manifesto For The Twenty-First Century) Yayımlamasının Üzerinden Dört Sene Geçti. Araeen, Hızlı Çevresel Değişim Ve Ekolojik Kıyamet Tartışmaları Karşısında Sanatçılara “Stüdyolarını Terk Edip Bir Şeyler Üretmeyi Bırakmaları”, Bunun Yerine “Hem Kendi Yaratıcı Potansiyellerini Hem De Dünya Nüfusunun Ortak Yaşamını Geliştirmek İçin Hayatın Neler Sunabileceğine Dair Tahayyüllerine Odaklanmaları” (S. 684) Çağrısında Bulunuyordu. Hem Tarihsel Avangardın Ticarileşmeye Kapılmasını Hem De 1960'ların Öncü Land Art Akımına Ait Sanatçılarını Sert Bir Şekilde Eleştiren Araeen, Söz Konusu Sanatçıların Çalışmalarını Fazla Bireyci Buluyor Ve Aynı Şekilde Çağdaş Sanat Kurumları Tarafından Yutulup Körleştirildiğine İnanıyordu. Araeen'in Avangard İçin Yaktığı Ağıt Hiç Yabancı Değil; 1960'lı Yıllardan İtibaren Land Art Akımına Ait Çalışmalarıyla Tanınan Smithson Ve Morris Gibi ABD'li Sanatçıların Kör Egoistliklerini Eleştirenler Oldu Daha Önce. Aareen'in Manifestosunda Sıra Dışı Olan, Pek Çoğuna Sanatçılar Tarafından Dikkat Çekilen Ekolojik Krize Yönelik İkaz İşaretlerine Rağmen, İyimser Duruşu. Doğaya Odaklanan Sanat Alanındaki Egoyu Eleştiren Araeen, Bir Yandan Da Toprağı Sanata Çevirme Fikrinin Kuvvetini Ciddi Anlamda Koruduğunu İddia Ediyor. Nasıl Mı? “Kolektif Çalışma” Dediği (S. 683), İnsan Bilincinin Radikal Dönüşümüyle. Ağaç Dikimini Nasıl “İnsanların Günlük Hayatının Bir Parçası” (S. 682) Haline Getirebileceğimize Örnek Olarak, Beuys'un –1982'de Documenta 7'de Başlayan Ve New York'ta Devam Eden– Ünlü 7000 Oaks [7000 Meşe] Projesine Atıfta Bulunuyor. Araeen, Etkili Bir Biçimde Çevreci Olan Sanatın Gündelik Davranışlarımızı Büyük Ölçüde Değiştirmesi Gerektiğini Savunuyor. Bizim De Beuys Gibi Birer “Sanatçı” Olmamızı İstiyor: “Dünyanın İhtiyaç Duyduğu Şey, Temiz Suyla Dolu Nehirler Ve Göller, Kolektif Çiftlikler Ve Ağaçlandırma. Sanatsal Bir Tahayyül, Tüm Bu Hedeflere Ulaşılmasını Gerçekten Sağlayabilir; Ayrıca 21. Yüzyıl İçin Radikal Bir Sanat Manifestosunun Da Temelini Atmalıdır” (S. 683). Araeen Gibi Pek Çok Çağdaş Sanatçı Da Durumun Aciliyetini Hissediyor. Sanatçıların Ekolojik Meselelere Odaklanmaları Gerektiği Konusunda Hemfikirler, Fakat Aynı Zamanda Bu Meseleye Küresel Ölçekte Yeterince Önem Verilmediğine De Dikkat Çekiyorlar. Araeen, Sanatın Bir Şeyleri İyileştirme Gücüne Dair Verdiği Örnekler Suyla Alakalı Sorunları –Özellikle De Daha Yaygın Olan Tuzdan Arındırma Meselesini– Gündeme Getirmek Etrafında Dönüyor. Kendi Eko Sanatçı Olarak Tanımlayan Ve Çalışmalarında Su İyileştirmeye De Yer Veren İsrailli Shai Zakai, 2003'te Japonya'da Gerçekleştirilen 3. Dünya Su Forumu'na Cevaben Şunları Yazmıştı: “Tüm Sanatçılar Suyun Durumundan Büyük Kaygı Duymalıdır. Sanatçıların, Politikacıların Ulaşamadığı Yerlere, İnsanlara, Topluluklara Ulaşabilmesinden Faydalanmak Gerekiyor.” Aynı Şekilde Basia Irland Da Toplumsal Örgütlenme Ve Katılımın Gücünü Pek Çok “Gathering” Çalışmasında Vurguluyor. Örneğin, 1995'te Başlayan A Gathering Of Waters; Rio Grande, Source To Sea Çalışmasının 1995'te Başladığını Söylüyor: “Tamamlanması Beş Yıl Sürdü. Yüzlerce Katılımcıdan Küçük Bir Miktar Nehir Suyunu Bir Mataraya Koymaları, Kayıt Defterine Yazmaları Ve Bunu Nehrin Aşağısında Bulunan Birine Vermeleri İstendi. Kalıcı Temaslar Kuruldu Ve Başka Türlü Bir Araya Gelemeyecek Gruplar Birlikte Çalıştı. Bu Projede Yer Alabilmek İçin Bizzat Nehirde Olmanız Ve Nehrin Aşağısında Bulunan Biriyle Etkileşim Kurmanız Gerekiyordu. Bu Sayede, Her Zaman Sahip Olduğundan Daha Fazlasını Vermesi Talep Edilen Bu Çektiği Çileye Dair Bir Farkındalık Oluşturan Bir Tür İnsan Nehri Oluşmuş Oldu.” Devamı Bu Sayıda... Hasar Görmüş Bir Gezegende Yaşanabilir Gelecek Tahayyülleri - Yağmur Yıldırım Mimar Yağmur Yıldırım, Donna Haraway Ve Rosı Braıdottı'nin Rehberliğinde, Son Ayağı 13 Haziran Tarihinde Matadero Madrid'de Açılan Gezici “Eko-Vizyonerler” (Eco-Vısıonarıes) Projesi Bünyesinde Yer Alan Kimi Sanat Pratiklerini Ekofeminist Ve İnsan Sonrası Pratikler Olarak Tartıştı. “Farkında Mısın,” Diyecek Botani-Dilbilimci Estetik Eleştirmenine, “Patlıcanı Bile Okuyamamışlar.” Cahilliğimize Gülümseyerek Sırt Çantalarını Omuzlayacaklar Ve Kargı Tepesi'ne, Kuzey Yüzündeki Likenin Yeni Deşifre Edilmiş Sözlerini Okumaya Tırmanacaklar. Ursula K. Le Guin, Akasya Tohumlarının Yazarı İklim Değişimi, Savaşlar, Göçler Ve Salgınların Etkisinde, Hasar Görmüş Bir Gezegende Yaşanabilir Bir Geleceği Nasıl Tahayyül Edebiliriz? Ortak Kırılganlık Ve Soyun Tükenmesi İhtimalinin Bir Araya Getirdikleri Olarak, Bugünün Adaletsizliklerine, Şiddetine Ve Bayağılığına Direnen, ‘Zamanımıza Layık' Bir Pratiği Nasıl Edimselleştirebiliriz? Bu Yazıda, Üçüncü Milenyumun Karmaşık Manzaralarının Üstesinden Gelebilmek İçin Düşünme Ve Eyleme Yolları Öneren Donna Haraway Ve Rosi Braidotti'nin Rehberliğinde, Kimi Sanat Pratiklerini Ekofeminist Ve İnsan Sonrası Pratikler Olarak Tartışmayı Amaçlıyorum. Söz Konusu Pratikler, Son Ayağı 13 Haziran Tarihinde Matadero Madrid'de Açılan Gezici ‘Eko-Vizyonerler' (Eco-Visionaries) Projesi Bünyesinde Yer Alıyor. Bu Yazının Yazıldığı Günlerde 15 Yaşındaki İklim Aktivisti Greta Thunberg TIME Dergisinin Kapak Yüzü Oldu, Thunberg'in Öncülüğünde Bin Dört Yüz Şehirde Toplam Bir Milyonun Üzerinde Öğrenci İklim Değişimi İçin Okul Grevi Gerçekleştirdi, Katolik Dünyasının Lideri Papa Francis Ve Birleşik Krallık'ın En Saygın Mimarlık Ödülü Olan Stirling Ödülü'nü Kazanan 17 Mimar İklim Acil Durumu İlan Etti. İklim Değişimi Protestolarının Yasa Koyuculara Etkisi Üzerine İlgiye Şayan Bir Yüksek Lisans Tezi Hazırlayan Leo Barasi, Geçtiğimiz Nisan Ayında ‘Climate Change' (İklim Değişimi) Deyişinin Birleşik Krallık Basınında Ve İnternet Aralamalarında Yer Alışının Rekor Sayıda Olduğunu Ortaya Koydu. Bu Gündemde Oslo Mimarlık Trienali'nden Cooper Hewitt Smithsonian Müzesi'ne, Çok Sayıda Kültür Ve Sanat Alanı Birbiri Ardına 2019 Yılı Programlarına Gezegenin Bugününe Ve Geleceğine Dair Tartışmaları Dahil Etti. Lizbon'da Görme Fırsatı Bulduğum, İlham Verici Eleştirel Ve Spekülatif Araştırmaları Öğrenmemi Sağlayan Eko-Vizyonerler: Antroposen'den Sonra Sanat Ve Mimarlık Projesi De Bunlardan Biri. Pedro Gadanho Ve Maria Pestana'nın Küratörlüğünü Gerçekleştirdiği Proje, Lizbon'daki Sanat, Mimarlık Ve Teknoloji Müzesi'nin (MAAT) Avrupa Müzeleriyle İşbirliğinin Bir Sonucu – Gezici Proje, Her Durağında Yeni Müdahalelere Uğrayıp Genişleyerek İsveç'te Bildmuseet, İsviçre'de Hek, İspanya'da Laboral'ın Ardından Şimdiki Durağı Olan Matadero Madrid'e Geldi. Kendisini Bir ‘Manifesto-Sergi' Olarak Tanımlayan Proje, Gezegenin Hızla Değişen Ekolojik Koşullarının Yeşerteceği Yeni İfade Biçimlerini Ve Düşünce Sistemlerini Tartışıyor. ‘Felaket', ‘Bir Aradalık', ‘Soy Tükenişi' Ve ‘Uyum Sağlama' Bölümlerinde İçerdiği Gelecek Tahayyülleriyle, Umudu Elden Bırakmadan Aydınlanma'nın İnsan Merkezli Gelişim Rüyasını Sorguluyor. Devamı Bu Sayıda... Mikro Anlatıların Artması Ve Müşterek Bir Dil İçin - Mine Kaplangı Sanatın Doğa Yanlısı Olması Sanat Ziyaretçisine Ne Söyler? - Süreyyya Evren Diğerkâm Bir Yaklaşımla Doğa Tahayyülü - Nergis Abıyeva Venedik'te Tuhaf (Ekolojik) Zamanlar - Çelenk Bafra Küratör Çelenk Bafra, 11 Mayıs'ta Başlayan 24 Kasım 2019'a Dek Sürecek Olan Venedik Bienali 58. Uluslararası Sanat Sergisi'ne Katılan Ülke Pavyonlarını Ekolojik Krizlere Verdikleri Tepkilerle Değerlendirdi Ve Venedik'e Dair Yeni Sorular Üretti. Küresel Sanat Diskuruna Yön Verme İddiasını Bu Kez Birden Çok Yapıtla Davet Ettiği 79 Uluslararası Sanatçı Ve 89 Ulusal Pavyonun Yanı Sıra Kente Taşınan Yüzlerce Sergi, Eser, Proje, Performans Ve Etkinlikle Taçlandıran Venedik Bienali, Pek Çok Unvanın Yanında Karbon Ayak İzi En Yüksek Sanat Etkinliği Sıfatını Da Fazlasıyla Hak Ediyor. Sanat Alanında Çalışıyorsanız Ya Da Günümüz Sanatına Meraklıysanız Muhtemelen Gitmek İsteyeceğiniz İlk Yer Venedik. Nitekim 3500 Medya Mensubu Ve 25 Bin Civarı Sanat Profesyonelinin Sırf Venedik Bienali'nde İş Yapmak Veya Açılışa Katılmak İçin Seyahat Ettiği Venedik'te Bir Önceki Bienalin Ziyaretçi Sayısı 615 Bin. Tarihi Ve Kültürüyle Olduğu Kadar Korunması Gereken Kırılgan Yapısıyla Da Konuşulan Venedik İçinse Turizm Nerdeyse Mücadele Edilmesi Gereken Bir Alana Dönüşmüş Durumda; Küresel Karbon Salınımına Etkisi Bir Yana Kentte Artan Deniz Kirliliği, Atıklar Ve Ekolojik Dokunun Bozulmasıyla Tehlike Çanları Çalıyor. Peki, Venedik Bienali'nin Dahi Dolaylı Müsebbipleri Arasında Sayılabileceği Bu Yerel Ve Küresel Aciliyete Günümüz Sanatı Nasıl Cevap Veriyor? Bunu Tam Da Venedik Bienali Ölçeğinde İncelemek Bize Bir Şey Söyler Mi? Yoksa Gezegenimiz İçin En İyisi Venedik Bienali'ni Hiç Yapmamak Ya Da Nasıl Daha Az Zararlı Hale Getirmek Üzerine Düşünmek Mi? Konuyu Sanat Açısından Olduğu Kadar Politika Bağlamında Da Değerlendirebilmek Adına İçeriğini 58. Venedik Bienali Küratörü Ralph Rugoff'un Oluşturduğu Ve Doğası Gereği Küratörün Tercihlerini Yansıtan Uluslararası Sergi Yerine Her Ülkenin Farklı Kişi Ve Kurumlarla İşbirliği Yaparak Kendi Coğrafyasının En Güncel Ve Nitelikli Üretimlerini Dünya Arenasına Çıkarmayı Hedeflediği Ulusal Pavyonlara Bakmak Daha Anlamlı Olabilir. Devamı Bu Sayıda... Sağlık-Hastalık, Yaşam-Ölüm Bağlamında Beden - Gencay Altay - Kevser Güler Adım Atma Zamanı - Fırat Arapoğlu Bir Mantar Bunu Yapabiliyorsa - Fisun Yalçınkaya Karanın Bittiği Yerde - Uras Kızıl Yeşil Kütüphaneler - Yücel Manyas - Serap Kurbanoğlu Chiçiçiçichiciçi: Sesin Yankısı, Görselin Tınısı - İlhan Ozan Pıttsburgh Üniversitesi'nin Sanat Ve Mimarlık Tarihi Bölümü'nde Doktora Öğrenimini Sürdüren İlhan Ozan, Cevdet Erek'in Chiçiçiçichiciçi Adlı 18 Kanallı Ses Yerleştirmesini Sanatçının Farklı Dönemlerinden Eserleriyle Birlikte Değerlendirdi. Cevdet Erek, The Art Institute Of Chicago'da Gerçekleştirdiği "Chiçiçiçichiciçi" Adlı Sergi Ve Performansında Sesi, Zaman Ve Mekân Üzerinden Bir Nevi Ölçü Birimi Olarak Kurgularken, Gündelik Hayatta Farklı Şekillerde Çıkardığımız Ritmik Seslerle İlişkilendiriyor. Sesin Temel Bir Öğe Olarak Kullanıldığı Bu Büyük Ölçekli Yerleştirmede, Ses Çeşitlemeleri Aynı Zamanda Güçlü Bir Görsellikle Sunulmuş. Sanatçının 28 Şubat'ta Tolga Yenilmez'le Birlikte Yaptığı Performansla Açılan Ve 23 Haziran'da Son Bulan Sergi, Müzenin Başlattığı Yeni Bir Performans Siparişleri Serisi Olan “Iterations” Kapsamında Düzenlendi. Cevdet Erek, Serinin İlk Programı Olan "Chiçiçiçichiciçi" İçin Sergi Alanı Olarak Müzenin Galerilerinden Birini Kullanmak Yerine Müze Girişi Ve Farklı Galerilere Geçiş Alanı Olan Kenneth And Anne Griffin Court Kısmını Kullanmayı Tercih Etmiş. Mekâna Özgü Bu Yerleştirme, Yer Aldığı Duvarda Salon Boyunca Yayılarak Mimari Yapıyı Takip Ederken, Aynı Zamanda Seyirciyi Çevreleyip Yönlendiren Bir Diğer Yapı Olarak İşliyor. Bu Yönden Ses Ve Mimarinin Etkileşimi Doğrultusunda Bir Deneyim Yaratan "Chiçiçiçichiciçi", Bedenin Mekânla İlişkisini Yeniden Kurarken Eklemlendiği Mimari Yapıyı Da Dönüştürüyor. Bedenin Mekândaki Hareketini Hem Görsel Hem De İşitsel Duyular Üzerinden Düşünen Bu Çalışmada, Kişinin Deneyimi Mekândaki Konumuna Göre Etkileniyor. Devamı Bu Sayıda...
  • Açıklama
    • “Sanat Dünyamız”, sanatın doğa ve ekolojiyle ilişkisinin izinde “Sanat Dünyamız”ın Temmuz-Ağustos 2019 sayısında ‘Tutuşmuş Dünyamızda Sanatın Yöntemleri' başlıklı bir dosyayı okurla buluşturuyor. Dosyada sanatın ekoloji ve doğayla kurduğu ilişki, gezegenimizde yaşanan krizlere sanat yoluyla verilen tepkiler ele alınıyor. Böylece 16. İstanbul Bienali, eylül ayında dev bir atık yığınına işaret eden “Yedinci Kıta” başlığıyla kapımızı çalmadan hemen önce okurlarına bir düşünsel hazırlık kapısı aralıyor. Dosyaya ek olarak, bu sayıdan itibaren dergide sanat etkinliklerinin eleştiri ve izlenimlerine yer verilen İz adlı bir bölüm başlıyor. Bu bölümdeki ilk yazı İlhan Ozan imzalı Cevdet Erek'in “chiçiçiçichiciçi” adlı eserinin değerlendirmesi. Dergi sayfalarında yer alan QR kodla dinlenebilecek Cevdet Erek'in açılış performansından bir kaydı da yazıya eşlik ediyor. Ekolojik Sanat: Şimdi Ne Yapacağız? Toronto Üniversitesi Sanat Tarihi Bölümü profesörlerinden Mark Cheetham'ın yazısı ekoloji, sanat ve içinde bulunduğumuz değişime yeniden bakmayı amaçlıyor. Cheetham, “Sanatçıların dünyayı kurtarabileceklerine inanmamız gerekmiyor. ama aynı zamanda, örneğin bir su iyileştirme projesinin küresel çapta tam olarak nasıl bir fark yaratacağını bilmemek, sinizm ve pasiflik için yeteri kadar iyi bir bahane değil,” diye belirtiyor. Hasar Görmüş Bir Gezegende Yaşanabilir Gelecek Tahayyülleri Mimar Yağmur Yıldırım, Donna Haraway ve Rosi Braidotti'nin rehberliğinde, Matadero Madrid'de açılan gezici “Eko-vizyonerler” (Eco-vısıonarıes) projesi bünyesinde yer alan sanat pratiklerini ekofeminist ve insan sonrası pratikler olarak tartıştı. Mikro Anlatıların Artması ve Müşterek Bir Dil İçin İklim değişikliği ve enerji ekonomisti-dansçı Ayşe Ceren Sarı, çevre / sistem bilimci ve sanatçı Serkan Kaptan ile küratör Yasemin Ülgen'in koordinasyonunda iki senedir bağımsız olarak devam eden Kolektif birbuçuk, 16. İstanbul Bienali için, yedi aya yayılan “Sindirim Programı”nı hazırladı. Küratör Mine Kaplangı, hazırladıkları kamusal programla sanat ve ekoloji arasındaki ilişkileri sorgulayacak olan Birbuçuk'la çalışmalarını konuştu.. Sanatın Doğa Yanlısı Olması Sanat Ziyaretçisine Ne Söyler? Süreyyya Evren Deneyim Şapkaları'nın ikinci yazısında sanatın doğa ve krizlerle ilişkisini, absürd kahramanlıklarımızı ve yer açtığımız yeni canlı / cansız varlıkları yazdı. Diğerkâm Bir Yaklaşımla Doğa Tahayyülü Sanat üretiminde doğayla ilişkilenen ve bunu farklı boyutlarla ortaya koyan üç sanatçıyı, Elmas Deniz, Gökçe Erhan ve Necla Rüzgar'ı, Nergis Abıyeva kaleme aldı. Venedik'te Tuhaf (Ekolojik) Zamanlar Küratör Çelenk Bafra, 11 Mayıs'ta başlayan 24 Kasım 2019'a dek sürecek olan Venedik Bienali 58. Uluslararası Sanat Sergisi'ne katılan ülke pavyonlarını ekolojik krizlere verdikleri tepkilerle değerlendirdi ve Venedik'e dair yeni sorular üretti. Sağlık-Hastalık, Yaşam-Ölüm Bağlamında Beden İnsanın, bedenin günümüz sorularıyla geldiği noktada, “sağlık- hastalık düşüncelerinin bugüne has farklarını ve özgüllüklerini anlamaya ve hissetmeye” dair bir sergi olan “etten kemikten” Amerikan Hastanesi Operation Room'da devam ediyor. Boğaziçi Üniversitesi'nde Atatürk Enstitüsü'nde yüksek lisans çalışmaları sürmekte olan Gencay Altay serginin küratörü Kevser Güler'le sergideki yapıtlarla ilişkisi içinde, bedensellik, posthuman, ekoloji, yeryüzünün tahribatı arasında gezinen bir söyleşi gerçekleştirdi. Adım Atma Zamanı Eleştirmen Fırat Arapoğlu Mardin fotoğraflarından Burgazada'ya uzanarak gezegenin tahribatını konu alan yapıtları kapitalizm eleştirisiyle birlikte değerlendirdi. Bir Mantar Bunu Yapabiliyorsa ABD'li antropolog Anna Tsing, Dünyanın Sonundaki Mantar / The Mushroom at the End of the World kitabıyla sanat dünyasında geniş yankı buldu. Bu kitap Eda gecikmez ve Sevil Tunaboylu'nun artsümer'de düzenledikleri “Güneş Yerinde” sergisine de ilham vermişti. İki sanatçı, kitabı ve mantarı merkeze, insan sonrası ve üçüncü doğa kavramları üzerine söyleşi gerçekleştirdiler. Karanın Bittiği Yerde Uras Kızıl, sanatçı Ali Kazma'nın eserlerini son sergisi üzerinden doğa kavramına bakışıyla değerlendirdi. Yeşil Kütüphaneler Çevreyle kurduğumuz ilişkiyi yeniden düzenlerken, doğaya yeni bir bakış açısı getirirken kütüphaneleri nasıl düzenleyeceğimiz de başlı başına bir soru olarak duruyor. Tüm dünyada 1990'lardan bu yana yayılmakta olan yeşil kütüphaneler kavramı bu doğrultuda öne çıkıyor. Yeşil Kütüphaneler'i, dünyadan örneklerini ve kitaplarımızı nasıl sürdürülebilir şekilde geleceğe taşıyabileceğimizi Yücel Manyas, Hacettepe Üniversitesi'nde öğretim üyesi Prof. Dr. Serap Kurbanoğlu ile konuştu. chiçiçiçichiciçi: Sesin Yankısı, Görselin Tınısı Pittsburgh Üniversitesi'nin Sanat ve Mimarlık Tarihi Bölümü'nde doktora öğrenimini sürdüren İlhan Ozan, Cevdet Erek'in chiçiçiçichiciçi adlı 18 kanallı ses yerleştirmesini sanatçının farklı dönemlerinden eserleriyle birlikte değerlendirdi. Bu yazının yer aldığı sayfalardaki QR kodla eserin açılış performansındaki ses kaydı dergi okurlarınca dinlenebiliyor. Yazı aynı zamanda derginin bu sayıda başlattığı eleştiri, izlenim yazılarına yer veren İz bölümünün ilk yazısı. Editörden Nazik Köprüler, Yeni İlişkiler - Fisun Yalçınkaya İnsan, Varoluş Hikâyesi Başladığından Beri, Yuvası Olan Gezegende, Kendini Korumak Ve Türünü Sürdürmek İçin Yeni Çevreler Yaratıyor. Kendi Doğası Da, Bu Çevrelerle İlişkisine Göre Dönüşmeye Devam Ediyor. Bugün Gelinen Noktada Yaralı, Hasar Görmüş, Kimi Yerinde Dumanlar Tüten Dünyamızın Çağrısını, Kendi Türümüzle Diğer Türler Arasında Yeni İlişkıler Yaratma İhtiyacıyla Dinlemeye Muhtacız. Kendimizden Önceki Kuşakların Tohumla, Toprakla İlişkisi, Gelecekte, Gezegenle Aramızdaki Nazik Köprüleri Yeniden Yapılandırmamız İçin Yol Gösterici Oluyor. Bu İtibarla Doğa Da Tekrar Tekrar Yazılan Anlamlarla, Bizimle Yaşıyor. Sanatsal Pratiklerin Bu Meseleyle Bağ Kurmaması Da Mümkün Değil. Bu Sayıda, 16. İstanbul Bienali, Dev Bir Atık Yığınına İşaret Eden Yedinci Kıta Başlığıyla Kapımızı Çalmadan Hemen Önce Bu Konudaki Seslere Kulak Verdik. “Tutuşmuş Dünyamızda Sanatın Yöntemleri” Başlığı Altındaki Dosyamızda, Sanatın İnsan Sonrası Çağı Tartışmalarında Nerede Durduğunu Araştırdık. Bu Sayıda Yer Alan, Mark Cheetham'ın Ekoloji, Sanat Ve Değişime Yönelik Yazısı, Sanatçıların Bu Hareketli Alandaki Duruşlarına Dikkat Çekiyor. Yağmur Yıldırım, “Eko-Vizyonerler” (Eco-Vısıonarıes) Projesindekı Sanat Pratiklerini Ekofeminizm Ve İnsan Sonrası Pratikler Olarak Tartışıyor. Süreyyya Evren, “Sanatın Bize Doğa Yanlısı Bir Fikir Olarak Gelmesi Ve İnsanmerkezciliği Bırakmamıza Dair Bir Öneriyle Yaklaşmasının Anlamı Nedir?” Sorusuyla Yola Çıkıyor. Çelenk Bafra İse 58. Venedik Bienali'ndeki Ülke Pavyonlarından Ekolojiyle Bağ Kuranların İzini Sürüyor. Kolektif Bir Buçuk, “Etten Kemikten” Sergi Serisini Başlatan Küratör Kevser Güler, ‘Yeşil Kütüphaneler' Üzerine Detaylı Bilgiler Paylaşan Serap Kurbanoğlu, Dünyanın Sonundaki Mantar Kitabıyla Sanat Pratikleri Arasında İlişki Kuran Sevil Tunaboylu Ve Eda Gecikmez Bu Sayının Söyleşi Konukları Arasında. Nergis Abıyeva, Uras Kızıl Ve Fırat Arapoğlu İse Farklı Pratiklerin Doğayla İlişkilerini İnceliyor. Dosyaya Ek Olarak Bu Sayıdan İtibaren “İz” Başlığı Altında Farklı Disiplinlerden Sanat Eserlerinin Bıraktığı Etkilere Odaklanacak Eleştiri, Değerlendirme, İzlenim Yazılarından Oluşan Bir Bölüme De Yer Veriyoruz. Bu Kısımdaki İlk Yazı İlhan Ozan'ın, Cevdet Erek'in Chiçiçiçichiciçi Adlı Eserine Dair Yazısı Oldu. Ekolojik Sanat: Şimdi Ne Yapacağız? - Mark Cheetham Toronto Üniversitesi Sanat Tarihi Bölümü Profesörlerinden Mark Cheetham'ın 2013'te Yayımlanan Yazısı Ekoloji, Sanat Ve İçinde Bulunduğumuz Değişime Yeniden Bakmayı Amaçlıyor. “Sanatçıların Dünyayı Kurtarabileceklerine İnanmamız Gerekmiyor. Ama Aynı Zamanda, Örneğin Bir Su İyileştirme Projesinin Küresel Çapta Tam Olarak Nasıl Bir Fark Yaratacağını Bilmemek, Sinizm Ve Pasiflik İçin Yeteri Kadar İyi Bir Bahane Değil.” Sanatçı, Kültür Eleştirmeni Ve Third Text Editörü Rasheed Araeen'in Ekoestetik: 21. Yüzyıl İçin Manifesto?'Yu (Ecoaesthetics: A Manifesto For The Twenty-First Century) Yayımlamasının Üzerinden Dört Sene Geçti. Araeen, Hızlı Çevresel Değişim Ve Ekolojik Kıyamet Tartışmaları Karşısında Sanatçılara “Stüdyolarını Terk Edip Bir Şeyler Üretmeyi Bırakmaları”, Bunun Yerine “Hem Kendi Yaratıcı Potansiyellerini Hem De Dünya Nüfusunun Ortak Yaşamını Geliştirmek İçin Hayatın Neler Sunabileceğine Dair Tahayyüllerine Odaklanmaları” (S. 684) Çağrısında Bulunuyordu. Hem Tarihsel Avangardın Ticarileşmeye Kapılmasını Hem De 1960'ların Öncü Land Art Akımına Ait Sanatçılarını Sert Bir Şekilde Eleştiren Araeen, Söz Konusu Sanatçıların Çalışmalarını Fazla Bireyci Buluyor Ve Aynı Şekilde Çağdaş Sanat Kurumları Tarafından Yutulup Körleştirildiğine İnanıyordu. Araeen'in Avangard İçin Yaktığı Ağıt Hiç Yabancı Değil; 1960'lı Yıllardan İtibaren Land Art Akımına Ait Çalışmalarıyla Tanınan Smithson Ve Morris Gibi ABD'li Sanatçıların Kör Egoistliklerini Eleştirenler Oldu Daha Önce. Aareen'in Manifestosunda Sıra Dışı Olan, Pek Çoğuna Sanatçılar Tarafından Dikkat Çekilen Ekolojik Krize Yönelik İkaz İşaretlerine Rağmen, İyimser Duruşu. Doğaya Odaklanan Sanat Alanındaki Egoyu Eleştiren Araeen, Bir Yandan Da Toprağı Sanata Çevirme Fikrinin Kuvvetini Ciddi Anlamda Koruduğunu İddia Ediyor. Nasıl Mı? “Kolektif Çalışma” Dediği (S. 683), İnsan Bilincinin Radikal Dönüşümüyle. Ağaç Dikimini Nasıl “İnsanların Günlük Hayatının Bir Parçası” (S. 682) Haline Getirebileceğimize Örnek Olarak, Beuys'un –1982'de Documenta 7'de Başlayan Ve New York'ta Devam Eden– Ünlü 7000 Oaks [7000 Meşe] Projesine Atıfta Bulunuyor. Araeen, Etkili Bir Biçimde Çevreci Olan Sanatın Gündelik Davranışlarımızı Büyük Ölçüde Değiştirmesi Gerektiğini Savunuyor. Bizim De Beuys Gibi Birer “Sanatçı” Olmamızı İstiyor: “Dünyanın İhtiyaç Duyduğu Şey, Temiz Suyla Dolu Nehirler Ve Göller, Kolektif Çiftlikler Ve Ağaçlandırma. Sanatsal Bir Tahayyül, Tüm Bu Hedeflere Ulaşılmasını Gerçekten Sağlayabilir; Ayrıca 21. Yüzyıl İçin Radikal Bir Sanat Manifestosunun Da Temelini Atmalıdır” (S. 683). Araeen Gibi Pek Çok Çağdaş Sanatçı Da Durumun Aciliyetini Hissediyor. Sanatçıların Ekolojik Meselelere Odaklanmaları Gerektiği Konusunda Hemfikirler, Fakat Aynı Zamanda Bu Meseleye Küresel Ölçekte Yeterince Önem Verilmediğine De Dikkat Çekiyorlar. Araeen, Sanatın Bir Şeyleri İyileştirme Gücüne Dair Verdiği Örnekler Suyla Alakalı Sorunları –Özellikle De Daha Yaygın Olan Tuzdan Arındırma Meselesini– Gündeme Getirmek Etrafında Dönüyor. Kendi Eko Sanatçı Olarak Tanımlayan Ve Çalışmalarında Su İyileştirmeye De Yer Veren İsrailli Shai Zakai, 2003'te Japonya'da Gerçekleştirilen 3. Dünya Su Forumu'na Cevaben Şunları Yazmıştı: “Tüm Sanatçılar Suyun Durumundan Büyük Kaygı Duymalıdır. Sanatçıların, Politikacıların Ulaşamadığı Yerlere, İnsanlara, Topluluklara Ulaşabilmesinden Faydalanmak Gerekiyor.” Aynı Şekilde Basia Irland Da Toplumsal Örgütlenme Ve Katılımın Gücünü Pek Çok “Gathering” Çalışmasında Vurguluyor. Örneğin, 1995'te Başlayan A Gathering Of Waters; Rio Grande, Source To Sea Çalışmasının 1995'te Başladığını Söylüyor: “Tamamlanması Beş Yıl Sürdü. Yüzlerce Katılımcıdan Küçük Bir Miktar Nehir Suyunu Bir Mataraya Koymaları, Kayıt Defterine Yazmaları Ve Bunu Nehrin Aşağısında Bulunan Birine Vermeleri İstendi. Kalıcı Temaslar Kuruldu Ve Başka Türlü Bir Araya Gelemeyecek Gruplar Birlikte Çalıştı. Bu Projede Yer Alabilmek İçin Bizzat Nehirde Olmanız Ve Nehrin Aşağısında Bulunan Biriyle Etkileşim Kurmanız Gerekiyordu. Bu Sayede, Her Zaman Sahip Olduğundan Daha Fazlasını Vermesi Talep Edilen Bu Çektiği Çileye Dair Bir Farkındalık Oluşturan Bir Tür İnsan Nehri Oluşmuş Oldu.” Devamı Bu Sayıda... Hasar Görmüş Bir Gezegende Yaşanabilir Gelecek Tahayyülleri - Yağmur Yıldırım Mimar Yağmur Yıldırım, Donna Haraway Ve Rosı Braıdottı'nin Rehberliğinde, Son Ayağı 13 Haziran Tarihinde Matadero Madrid'de Açılan Gezici “Eko-Vizyonerler” (Eco-Vısıonarıes) Projesi Bünyesinde Yer Alan Kimi Sanat Pratiklerini Ekofeminist Ve İnsan Sonrası Pratikler Olarak Tartıştı. “Farkında Mısın,” Diyecek Botani-Dilbilimci Estetik Eleştirmenine, “Patlıcanı Bile Okuyamamışlar.” Cahilliğimize Gülümseyerek Sırt Çantalarını Omuzlayacaklar Ve Kargı Tepesi'ne, Kuzey Yüzündeki Likenin Yeni Deşifre Edilmiş Sözlerini Okumaya Tırmanacaklar. Ursula K. Le Guin, Akasya Tohumlarının Yazarı İklim Değişimi, Savaşlar, Göçler Ve Salgınların Etkisinde, Hasar Görmüş Bir Gezegende Yaşanabilir Bir Geleceği Nasıl Tahayyül Edebiliriz? Ortak Kırılganlık Ve Soyun Tükenmesi İhtimalinin Bir Araya Getirdikleri Olarak, Bugünün Adaletsizliklerine, Şiddetine Ve Bayağılığına Direnen, ‘Zamanımıza Layık' Bir Pratiği Nasıl Edimselleştirebiliriz? Bu Yazıda, Üçüncü Milenyumun Karmaşık Manzaralarının Üstesinden Gelebilmek İçin Düşünme Ve Eyleme Yolları Öneren Donna Haraway Ve Rosi Braidotti'nin Rehberliğinde, Kimi Sanat Pratiklerini Ekofeminist Ve İnsan Sonrası Pratikler Olarak Tartışmayı Amaçlıyorum. Söz Konusu Pratikler, Son Ayağı 13 Haziran Tarihinde Matadero Madrid'de Açılan Gezici ‘Eko-Vizyonerler' (Eco-Visionaries) Projesi Bünyesinde Yer Alıyor. Bu Yazının Yazıldığı Günlerde 15 Yaşındaki İklim Aktivisti Greta Thunberg TIME Dergisinin Kapak Yüzü Oldu, Thunberg'in Öncülüğünde Bin Dört Yüz Şehirde Toplam Bir Milyonun Üzerinde Öğrenci İklim Değişimi İçin Okul Grevi Gerçekleştirdi, Katolik Dünyasının Lideri Papa Francis Ve Birleşik Krallık'ın En Saygın Mimarlık Ödülü Olan Stirling Ödülü'nü Kazanan 17 Mimar İklim Acil Durumu İlan Etti. İklim Değişimi Protestolarının Yasa Koyuculara Etkisi Üzerine İlgiye Şayan Bir Yüksek Lisans Tezi Hazırlayan Leo Barasi, Geçtiğimiz Nisan Ayında ‘Climate Change' (İklim Değişimi) Deyişinin Birleşik Krallık Basınında Ve İnternet Aralamalarında Yer Alışının Rekor Sayıda Olduğunu Ortaya Koydu. Bu Gündemde Oslo Mimarlık Trienali'nden Cooper Hewitt Smithsonian Müzesi'ne, Çok Sayıda Kültür Ve Sanat Alanı Birbiri Ardına 2019 Yılı Programlarına Gezegenin Bugününe Ve Geleceğine Dair Tartışmaları Dahil Etti. Lizbon'da Görme Fırsatı Bulduğum, İlham Verici Eleştirel Ve Spekülatif Araştırmaları Öğrenmemi Sağlayan Eko-Vizyonerler: Antroposen'den Sonra Sanat Ve Mimarlık Projesi De Bunlardan Biri. Pedro Gadanho Ve Maria Pestana'nın Küratörlüğünü Gerçekleştirdiği Proje, Lizbon'daki Sanat, Mimarlık Ve Teknoloji Müzesi'nin (MAAT) Avrupa Müzeleriyle İşbirliğinin Bir Sonucu – Gezici Proje, Her Durağında Yeni Müdahalelere Uğrayıp Genişleyerek İsveç'te Bildmuseet, İsviçre'de Hek, İspanya'da Laboral'ın Ardından Şimdiki Durağı Olan Matadero Madrid'e Geldi. Kendisini Bir ‘Manifesto-Sergi' Olarak Tanımlayan Proje, Gezegenin Hızla Değişen Ekolojik Koşullarının Yeşerteceği Yeni İfade Biçimlerini Ve Düşünce Sistemlerini Tartışıyor. ‘Felaket', ‘Bir Aradalık', ‘Soy Tükenişi' Ve ‘Uyum Sağlama' Bölümlerinde İçerdiği Gelecek Tahayyülleriyle, Umudu Elden Bırakmadan Aydınlanma'nın İnsan Merkezli Gelişim Rüyasını Sorguluyor. Devamı Bu Sayıda... Mikro Anlatıların Artması Ve Müşterek Bir Dil İçin - Mine Kaplangı Sanatın Doğa Yanlısı Olması Sanat Ziyaretçisine Ne Söyler? - Süreyyya Evren Diğerkâm Bir Yaklaşımla Doğa Tahayyülü - Nergis Abıyeva Venedik'te Tuhaf (Ekolojik) Zamanlar - Çelenk Bafra Küratör Çelenk Bafra, 11 Mayıs'ta Başlayan 24 Kasım 2019'a Dek Sürecek Olan Venedik Bienali 58. Uluslararası Sanat Sergisi'ne Katılan Ülke Pavyonlarını Ekolojik Krizlere Verdikleri Tepkilerle Değerlendirdi Ve Venedik'e Dair Yeni Sorular Üretti. Küresel Sanat Diskuruna Yön Verme İddiasını Bu Kez Birden Çok Yapıtla Davet Ettiği 79 Uluslararası Sanatçı Ve 89 Ulusal Pavyonun Yanı Sıra Kente Taşınan Yüzlerce Sergi, Eser, Proje, Performans Ve Etkinlikle Taçlandıran Venedik Bienali, Pek Çok Unvanın Yanında Karbon Ayak İzi En Yüksek Sanat Etkinliği Sıfatını Da Fazlasıyla Hak Ediyor. Sanat Alanında Çalışıyorsanız Ya Da Günümüz Sanatına Meraklıysanız Muhtemelen Gitmek İsteyeceğiniz İlk Yer Venedik. Nitekim 3500 Medya Mensubu Ve 25 Bin Civarı Sanat Profesyonelinin Sırf Venedik Bienali'nde İş Yapmak Veya Açılışa Katılmak İçin Seyahat Ettiği Venedik'te Bir Önceki Bienalin Ziyaretçi Sayısı 615 Bin. Tarihi Ve Kültürüyle Olduğu Kadar Korunması Gereken Kırılgan Yapısıyla Da Konuşulan Venedik İçinse Turizm Nerdeyse Mücadele Edilmesi Gereken Bir Alana Dönüşmüş Durumda; Küresel Karbon Salınımına Etkisi Bir Yana Kentte Artan Deniz Kirliliği, Atıklar Ve Ekolojik Dokunun Bozulmasıyla Tehlike Çanları Çalıyor. Peki, Venedik Bienali'nin Dahi Dolaylı Müsebbipleri Arasında Sayılabileceği Bu Yerel Ve Küresel Aciliyete Günümüz Sanatı Nasıl Cevap Veriyor? Bunu Tam Da Venedik Bienali Ölçeğinde İncelemek Bize Bir Şey Söyler Mi? Yoksa Gezegenimiz İçin En İyisi Venedik Bienali'ni Hiç Yapmamak Ya Da Nasıl Daha Az Zararlı Hale Getirmek Üzerine Düşünmek Mi? Konuyu Sanat Açısından Olduğu Kadar Politika Bağlamında Da Değerlendirebilmek Adına İçeriğini 58. Venedik Bienali Küratörü Ralph Rugoff'un Oluşturduğu Ve Doğası Gereği Küratörün Tercihlerini Yansıtan Uluslararası Sergi Yerine Her Ülkenin Farklı Kişi Ve Kurumlarla İşbirliği Yaparak Kendi Coğrafyasının En Güncel Ve Nitelikli Üretimlerini Dünya Arenasına Çıkarmayı Hedeflediği Ulusal Pavyonlara Bakmak Daha Anlamlı Olabilir. Devamı Bu Sayıda... Sağlık-Hastalık, Yaşam-Ölüm Bağlamında Beden - Gencay Altay - Kevser Güler Adım Atma Zamanı - Fırat Arapoğlu Bir Mantar Bunu Yapabiliyorsa - Fisun Yalçınkaya Karanın Bittiği Yerde - Uras Kızıl Yeşil Kütüphaneler - Yücel Manyas - Serap Kurbanoğlu Chiçiçiçichiciçi: Sesin Yankısı, Görselin Tınısı - İlhan Ozan Pıttsburgh Üniversitesi'nin Sanat Ve Mimarlık Tarihi Bölümü'nde Doktora Öğrenimini Sürdüren İlhan Ozan, Cevdet Erek'in Chiçiçiçichiciçi Adlı 18 Kanallı Ses Yerleştirmesini Sanatçının Farklı Dönemlerinden Eserleriyle Birlikte Değerlendirdi. Cevdet Erek, The Art Institute Of Chicago'da Gerçekleştirdiği "Chiçiçiçichiciçi" Adlı Sergi Ve Performansında Sesi, Zaman Ve Mekân Üzerinden Bir Nevi Ölçü Birimi Olarak Kurgularken, Gündelik Hayatta Farklı Şekillerde Çıkardığımız Ritmik Seslerle İlişkilendiriyor. Sesin Temel Bir Öğe Olarak Kullanıldığı Bu Büyük Ölçekli Yerleştirmede, Ses Çeşitlemeleri Aynı Zamanda Güçlü Bir Görsellikle Sunulmuş. Sanatçının 28 Şubat'ta Tolga Yenilmez'le Birlikte Yaptığı Performansla Açılan Ve 23 Haziran'da Son Bulan Sergi, Müzenin Başlattığı Yeni Bir Performans Siparişleri Serisi Olan “Iterations” Kapsamında Düzenlendi. Cevdet Erek, Serinin İlk Programı Olan "Chiçiçiçichiciçi" İçin Sergi Alanı Olarak Müzenin Galerilerinden Birini Kullanmak Yerine Müze Girişi Ve Farklı Galerilere Geçiş Alanı Olan Kenneth And Anne Griffin Court Kısmını Kullanmayı Tercih Etmiş. Mekâna Özgü Bu Yerleştirme, Yer Aldığı Duvarda Salon Boyunca Yayılarak Mimari Yapıyı Takip Ederken, Aynı Zamanda Seyirciyi Çevreleyip Yönlendiren Bir Diğer Yapı Olarak İşliyor. Bu Yönden Ses Ve Mimarinin Etkileşimi Doğrultusunda Bir Deneyim Yaratan "Chiçiçiçichiciçi", Bedenin Mekânla İlişkisini Yeniden Kurarken Eklemlendiği Mimari Yapıyı Da Dönüştürüyor. Bedenin Mekândaki Hareketini Hem Görsel Hem De İşitsel Duyular Üzerinden Düşünen Bu Çalışmada, Kişinin Deneyimi Mekândaki Konumuna Göre Etkileniyor. Devamı Bu Sayıda...
      Stok Kodu
      :
      97713002740171
      Boyut
      :
      22x29
      Sayfa Sayısı
      :
      112
      Basım Yeri
      :
      İstanbul
      Baskı
      :
      1
      Kapak Türü
      :
      Karton kapak
      Kağıt Türü
      :
      1. Hamur
      Dili
      :
      Türkçe
      Resim Sayısı
      :
      1
  • Yorumlar
    • Yorum yaz
      Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.
  • Yeni Gelenler
Kapat